Varför radioreklam?

Det finns många goda skäl till varför radioreklam alltid bör vara ett alternativ när ni skall planera era marknadsföringsinsatser. Det är till och med så att det nästan är lite för många goda skäl för att man skulle kunna sammanfatta dem i ett stycke. Så för att du skall kunna göra ett välunderbyggt medieval har vi istället sammanfattat de viktigaste fördelarna i en lättöverskådlig översikt med såväl hårda fakta som mjuka värden.

Hårda fakta

Radio är störst. Om man ser till vilket medium som konsumeras flest timmar per dag, av en genomsnittlig person vinner radio överlägset. Detta innebär att du har väldigt många tillfällen under dagen att påverka lyssnaren med ditt budskap. Det innebär också att sannolikheten att ditt budskap når lyssnaren nära ett köptillfälle är mycket större än för något annat medium. Så många som 8 av 10 svenskar lyssnar på radio varje dag och en mycket stor andel av dessa väljer de kommersiella kanalerna. Detta gör att sannolikheten är mycket stor att du kan nå dina kunder, när du vill, med hjälp av radioreklam.

Radio är billigt. Kontaktkostnaden för radioreklam ligger i den absoluta botten jämfört med vilket medium som helst. Tillsammans med det faktum att produktionskostnaden för radiospotarna också är lägre än för jämförbara medier gör att radio är lämpar sig väl för såväl mindre kampanjer som lokala annonsörer med begränsade budgetar.

Radio fungerar. Eftersom radioreklamen bygger på att den under kampanjperioden upprepas för lyssnaren väldigt många gånger, ger den en helt annan effekt än till exempel en tidningsannons där man bara har en enda chans på sig att fånga läsaren.

Radio når alla. Eftersom radioreklamen, till skillnad från till exempel tv-reklam eller tidningsannonser, mycket sällan zappas eller bläddras bort når den också en mycket bredare publik. Dina chanser att fånga upp nya kunder är därför mycket större med radio.

Radio är enkelt. Det faktum att utrymmet på FM bandet är begränsat gör att antalet stationer inte kan bli hur stort som helst. Medan medielandskapet i övrigt exploderar i en oöverskådlig djungel av tidningar, magasin, sajter och tv-kanaler är det för dig som annonsör betydligt enklare att ha koll på radion - och välja den station som passar bäst för ditt budskap.

Radio = Helsida. När din radioreklam spelas är du alltid helt ensam med lyssnaren. Inga andra annonsörer försöker stjäla din uppmärksamhet under tiden du talar med din målgrupp. Med andra ord är det precis som du har en helsidesannons framför din kund, varje gång din spot spelas (och dessutom en helsida som inte kan bläddras bort!)

Radio är hjälpsamt. Radioreklam fungerar utmärkt som ensamt huvudmedia i en kampanj men är också ett av de starkaste stöden till andra reklamsatsningar. Undersökningar visar att radioreklam dramatiskt ökar effekten av till exempel tv-reklam och för att göra din målgrupp uppmärksamt på ett kommande direktreklamsutskick är radio svårslaget. Radioreklam är också ett av de mest effektiva sätten att få människor in på din hemsida. Radio är ju ett passivt medium, som inte sällan konsumeras i närheten av en dator, vilket gör att vägen mellan tanke och handling är mycket kort. Detta innebär att du på ett mycket kostnadseffektivt sätt kan kombinera uppmärksamhet och utförlig information.

Mjuka värden

En god vän. Ditt reklambudskap möter lyssnaren i en trevlig miljö som hon eller han själv har valt. Med favoritmusiken som inramning och trevliga programledare som sällskap presenteras din reklam i en miljö som mottagaren känner sig hemma i.

Känslor är effektiva. Radioreklam kan föra fram ditt budskap, inte bara med fakta, utan viktigare - med hjälp av känslor. Inget annat skapar så mycket känslor som musik vilket gör att du på ett ögonblick kan placera ditt budskap i rätt stämning. Med hjälp av skådespelare och ljudeffekter kan du också - med enkla medel - måla upp bilder i lyssnarens huvud som gör att man inte bara minns budskapet bättre, man får också en känslomässig relation till det. Någon som ju är grunden i allt varumärkesbyggande.

Hörseln stänger aldrig av. Hörseln är vårt främsta beredskapssinne och öronen blundar aldrig. Detta är en djupt förankrad överlevnadsinstinkt som är påslagen oavsett vi vill det eller ej. Därför når du faktiskt alltid fram till dina lyssnare, så länge de inte stänger av radion. Och all forskning visar att ytterst få gör aktiva val för att undvika radioreklamen, till skillnad från till exempel tv-reklam.

Säg det i toner. Alla människor älskar musik. I alla fall de som lyssnar på radio. Och precis som du kan få en trallvänlig låt att "fastna" på huvudet kan du faktiskt se till att din egen reklam fastnar på precis samma sätt. Det finns inget som ger så stark igenkänning som ett musikstycke eller en melodi. Prova gärna att nynna den kända glassbilssignaturen och du prickar garanterat varenda ton. Prova sedan att rita av dess logotyp. Inte lika lätt, eller hur?

Hög standard. Det är inte bara radiotiden som är billig. Även kostnaden för att ta fram ett professionellt reklammaterial är låg. Det innebär att du för några tusenlappar kan få en reklamspot som håller precis samma höga kvalitetsstandard som stora välkända varumärken. Dels höjer detta värdet på ditt varumärke och dels skapar det en mycket större trovärdighet för det budskap du har med i din radiokampanj.

Släpp loss kreativiteten. En annan följd av att produktionskostnaden är låg, är att du kan skapa i princip vilka kampanjer som helst inom ramen för en lokal reklambudget. Du kan få en egen specialskriven låt som dina kunder går och trallar på, du kan iscensätta en månlandning eller förflytta lyssnarna till precis vilken miljö eller situation som helst med hjälp av ljudeffekter, musik och skådespelare. Bra reklam säljer mer och med radio har du outsinliga möjligheter att göra just detta.

Vill du veta mer om vad radioreklam kan göra för just ditt företag? Klicka här för att komma till våra säljrådgivare.